In beweging komen, een sport op zich!

Eén van de adviezen die ik aan iedereen geef is: kom in beweging!

  • Dat zet je stofwisseling aan
  • Het helpt om vet te verbranden
  • Je krijgt er meer energie van
  • Na sport en beweging blijft je interne kachel nog even op een hogere stand staan
  • Het zet je bloedvaten goed open, ook de kleine haarvaten van bv je gezicht, ogen, hoofdhuid, longen, voeten
  • Je ontdoet je van gifstoffen
  • Je lichaam maakt meer spieren aan, waardoor je ook in rust meer energie (lees: vet) verbrand, zelfs ’s nachts!

Wat telt dan mee als beweging en wat niet? Kort en goed: elke lichamelijke activiteit waardoor je ademhaling versnelt en je het warm krijgt. Want niet iedereen kàn hardlopen, mountainbiken, zwemmen, fitnessen of spinnen of houdt dat langere tijd vol!

Ik hoor nogal eens: ik fiets al elke dag naar school of mijn werk, doe boodschappen op de fiets, loop minstens 10 x per dag thuis de trap op, ik doe de huishouding, ik werk in de bouw of heb een lichamelijk zwaar beroep. Dat is prachtig natuurlijk! Daarmee onderhoud je wat je hebt, je lichaam is daarop ingesteld, heeft die spieren al opgebouwd. Als je echter wilt afslanken dan moet je het lichaam uitdagen. En dat hoeft echt niet extreem:

  • Als je dagelijks naar je werk fietst dan kan je het tempo een paar keer afwisselen.
  • Hetzelfde geldt voor de kinderen lopend naar school brengen. Ga eens sneller stappen en gebruik daarbij goed je armen alsof je Nordic Walking stokken bij je hebt.
  • En ga je met de bus of tram, stap dan eens een halte eerder uit en loop het laatste stuk.
  • Ga ook eens te voet naar de winkel, met een rugzak of 2 tassen (voor de balans)Loop heen en weer terwijl je (mobiel) belt.

Een aanrader voor wie Engels verstaat:

http://youtu.be/tyQSzx0ofto is een aflevering van het Britse programma Horizon. De presentator Michael Mosley heeft diabetes in zijn familie. Hij wilde graag weten welke activiteit het meest effectief is om diabetes te voorkomen. Vier uur na een typisch schots ontbijt met bonen, bacon, worst, eieren en friet ging zijn bloed door een centrifuge. Er zat toen 2x zo veel vet in zijn bloedbaan dan voor het ontbijt! Vet in de lever, de pancreas en in de organen van je buikholte (visceraal vet) is meer schadelijk dan onderhuids vet en een ‘zwemband’. En hij wist dat hij een hoge score had qua visceraal vet. Hij leerde dat je genetische aanleg echt een rol speelt bij je keuze voor een effectieve activiteit. Je kan hetzelfde doen als je buurman maar krijgt niet hetzelfde resultaat. Maar zou 3 x per week 3×20 seconden zeer intense training voor iedereen echt voldoende zijn?

Na 4 weken testte men een verbetering van 23% in zijn insulinegevoeligheid. Dat is goed nieuws voor mensen met een aanleg voor diabetes!

Als je elk uur beweegt kan je zo maar 500 calorieën meer verbranden zonder echt te zweten. Het enige dat je hoeft te doen is van je stoel afblijven.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: