Na gedane arbeid is het goed eten!

Wat eet jij na een dag klussen, verhuizen of tuinieren?

Ga je dan iets bij de snackbar halen, chinees eten, pizza laten bezorgen, kratje bier erbij? En wat eet je tussendoor, een pak koeken misschien? Ik denk dat dit eerder regel is dan uitzondering. Even lekker makkelijk want we hebben al zo hard gewerkt en dan wil je niet nog eens in de keuken staan, toch?

Wel bijzonder als je er even bij stil staat.

Neem nou een klusdag, daar denk je van tevoren wel even over na. Je zorgt voor goed gereedschap, je vraagt een goede buurman om hulp en regelt bv een auto met aanhanger en weet wat de openingstijden van de stortplaats zijn. Als je moet verhuizen heb je je vrienden opgetrommeld, al weken van tevoren je kasten leeggemaakt en spullen in dozen gedaan, gordijnen eraf gehaald, verhuisberichten gestuurd. En als je een dag met de tuin aan de slag gaat dan zorg je voor zaai- en plantgoed, een spade, riek, hark en kruiwagen, je hebt een ontwerp of idee hoe het moet worden of hebt tevoren de krantjes nagekeken welk Doe-het-zelf centrum een aanbieding heeft voor tuinhout. Echt waar, je hebt aan alles gedacht.

Wie of wat ben je in dit verhaal vergeten?

Je vriend, je partner, je maatje: je eigen lichaam!

Je lijf voert trouw uit wat jij in je hoofd hebt. Die staat, loopt, tilt, bukt, knielt, reikt, duwt en beukt. Het wringt zich in onmogelijke houdingen en bochten om ergens bij te kunnen, wankelt op krukjes, tilt zich een breuk omdat je gewoon doodop bent en tòch dat klusje nog even wilt afmaken, die laatste struik in de grond wil hebben of de tuindeur er ook nog in moet hangen. En wat krijgt ‘ie aan het eind van zo’n dag hard werken? Junk, troep, vette hap, suikers en alcohol. Vind je het gek dat je spierpijn hebt? Als je zo met je beste vriend omging dan zocht die na de 2e keer al een excuus om er onderuit te komen!

Na zo’n dag waarbij je véél van je lichaam vraagt, ben jij misschien klaar, maar moet je lichaam ’s nachts óók nog werken: reinigen, herstellen en beschadigde cellen vervangen. Wat kun je vooraf in huis halen waardoor je niet extra tijd kwijt bent en wel je lichaam te vriend houdt?

Belangrijk is dat je overdag genoeg en regelmatig eet èn water drinkt, Dan blijf je overdag scherp genoeg om geen fouten te maken en overeet je je ’s avonds niet. Denk aan bruin brood met gebakken of gekookt ei, vissalade, roggebrood met dikke plakken kaas. Ook een sportreep met proteïne, yoghurtdrank en sportdrank kun je bij de hand houden. Als je namelijk regelmatig iets met eiwitten eet of drinkt dan verminder je de kans op spierpijn en blessures.

Ik denk dat als lunch een stevige soep er wel in gaat. Dat kan een erwtensoep zijn, goed gevulde groentesoep mèt ballen of linzensoep voor vegetariërs.

’s Avonds kan je denken aan een goed gevulde aardappelsalade (die je de dag ervoor hebt klaargemaakt of gehaald), vlees of vis van de grill en kant-en-klare wok groenten. Omdat je overdag goed gegeten hebt is het klaarmaken hiervan niet veel moeite en snel klaar. Zo’n maaltijd geeft je lichaam wat het verdient. Het toetje, weer iets van zuivel, neem je rond 8 uur ’s avonds of je drinkt voor bedtijd nog een glas yoghurtdrank. Dan kan jij rustig slapen terwijl je lichaam voor jou zorgt.

Dat is veilig klussen en je blijft goede maatjes met je lichaam.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: