Welke tussendoortjes kun je kiezen?

Kies voor 5-6 eetmomenten per dag in plaats van 3 hoofdmaaltijden als je wilt afslanken, aankomen, op gewicht wilt blijven, energie nodig hebt, sport of moet aansterken na een ziekbed of blessure.

Dat geldt dus voor iedereen en voor jou! Een tussendoortje geeft de nodige energie, maar niet meer dan je kan verbranden. Iets met vezels en bij voorkeur ook wat dierlijke of plantaardige eiwitten zodat je langdurige energie hebt. Wil je voorbeelden van verantwoorde tussendoortjes?

  1. Fruit natuurlijk, zoals een appel, mandarijn, sinaasappel. Hoe zoeter het fruit hoe meer suikers er in zit, dat proef je zelf wel. Geen sapjes, zelf kauwen zodat je kaken ook registreren dat je iets eet. En als het kan mèt schil.
  2. Waar je misschien niet aan denkt zijn de noten, zaden en pitjes. Kies ongezouten en ongebrande, bv hazelnoten, walnoten, doppinda’s, pompoen-, zonnebloem- en pijnboompitjes. Deze zijn zo makkelijk mee te nemen onderweg in een klein zakje of plastic bakje.
  3. Beleg een cracker met gekookt ei of roerei, of een plakje rookvlees/kipfilet/gerookte zalm/tonijn,  of kwark/hüttenkäse met bruchettekruiden. Je kan ook een broodsalade maken van kip/zalm/tonijn of een klein blikje bonen (witte/bruine/kidney bonen of kikkererwten) met avocado/tomaat/kruiden/bieslook/uitje, doe de ingredienten in kom en haal er de staafmixer even door. (Heb je geen staafmixer, dan prak je het met een vork)
  4. Een lichte salade kan ook tussendoor. Kies dan eens voor rucola, veldkers, babyleafs en/of spruitgroente en maak die lekker met olijven, bonen, pijnboompitjes, avocado, pesto.
  5. Je kan een heel lekkere voedzame spread of saus maken van avocado, citroen, tomaat en kruiden (guacemole). Of maak zelf humus van kikkererwten, knoflook, citroen, kruiden en sesampasta (tahin). Humus is goed te bewaren in de koelkast. Je kan het met wat magere yoghurt verdunnen als een soort slasaus.

Tips 1 en 2 zijn makkelijk voor op je werk, onderweg en als je een drukke levensstijl hebt. Maar wat als je niet elke dag in fruit of noten wilt eten en je hebt geen tijd of zin om lang in de keuken te staan?

Dan zijn hier de tips en trucs die je nodig hebt!

Zorg dat je de producten hierboven die je lekker vindt in huis hebt gehaald.

Stel dat je 3-4 keer per week tijdens het koken van je avondmaaltijd iets uit de lijst voorbereid. Je kan bv 1-2 eieren (zacht) koken, komkommer, uitje, sla en tomaten snijden, een spread maken en dit alles in afgesloten bakjes 2 dagen in de koelkast bewaren. Dan hoef je het alleen nog maar te pakken als je er aan toe bent of vóór je ’s ochtends weggaat. Heb je teveel gemaakt dan kun je het bij je avondeten gebruiken, het ziet er leuk en lekker uit en je staat al met al niet langer in de keuken.

Op werkdagen neem ik een klein koeltasje mee. Twee losse koelelementen haal ik ’s ochtends uit de vriezer. Het tasje vul ik met wat ik die dag ga eten en zo blijft het de hele dag goed. Heb je op je werk een koelkast, dan is het helemaal appeltje-eitje!

Daarnaast heb ik voor nood altijd een proteïnereepje in mijn tas. Zo maak ik onderweg altijd een bewuste en verantwoorde keuze en loop ik na mijn werk de friet/pizza/koek/snoep zó voorbij!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: